Burgerschap/Vreedzaam
IKC De Tamboerijn werkt met het programma Vreedzaam. Ons IKC vormt een gemeenschap waar de hele schoolpopulatie kan oefenen met burgerschap. Leerlingen, leraren, (pedagogisch) medewerkers, directie én ouders. Er is aandacht voor de eigen identiteitsontwikkeling. Hoe is een kind? Hoe gedraagt het kind zich naar anderen, naar de omgeving en naar de wereld? Uitgangspunt is het in verbinding staan met de ander, de groep, de school en zelfs de wijk.
Vreedzame Scholen werken met een schoolgrondwet. Hierin staan sociale normen die passen bij de waarden uit de Nederlandse grondwet. De sociale normen komen ook terug in het lesprogramma en zorgen samen voor de in de wet genoemde cultuur. Hieronder vindt u onze grondwet.
Positieve conflictoplossing is één van onze hoofddoelstellingen. Daarnaast is er ruim aandacht voor diversiteit en respect voor alle vormen van diversiteit. Het vermogen om je in een ander te kunnen verplaatsen en het belang van inclusie en bestrijden van uitsluiting en discriminatie komen in ons programma naar voren.
Eén van de pijlers van Vreedzaam is het helpen vormgeven van de school tot een oefenplaats voor democratisch burgerschap en actieve participatie.
Doelen van Vreedzaam:
- Gezamenlijke besluitvorming
- Conflicten oplossen
- Verantwoordelijkheid voor de gemeenschap
- Openstaan voor verschillen
- Democratisch ABC
- Kritische houding ontwikkelen
- Veilig sociaal klimaat en
- Preventie en oplossen van pesten
zodat school en klas als oefenplaats voor democratisch burgerschap dient, met een positief sociaal en moreel klimaat, waarin:
- Kinderen een stem krijgen
- Kinderen zich gehoord en gezien voelen
- Iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat